RAP SM 2024 ARTISTIHAASTATTELUT

Haastattelussa: Freak MC & DJ BassTone

Tapahtuman ohjelmaan kuuluu myös vanhan koulukunnan edustusta, kun lavalla nähdään harvinaislaatuisella keikalla Freak MC & DJ BassTone. Kaksikon muodostavat Mikko Juhola ja Heikki Paananen lukeutuvat suomalaisen hiphopin ensimmäisen aallon pioneereihin.

DJ BassTonella on pitkä historia Rap SM -tapahtumien parissa, sillä kisojen kaikki kilpailubiitit ovat olleet hänen kädenjälkeään vuodesta 2011 lähtien. Idea keikasta syntyi luontevasti tämän yhteistyön pohjalta.

– Kun testautin tämän vuoden kilpailubiittejä kisojen järjestäjällä Pasi Palosella, niin hän kysyi, haluisimmeko Mikon kanssa heittää keikan skaboissa, BassTone kertoo.

Suomihiphopin varhaisimmille pioneereille leimallisesti ”Friikillä” ja BassTonella ei ollut demokasettiaan lukuunottamatta omia julkaisuja, joten näytöt osaamisesta annettiin esimerkiksi Lepakon jameissa. Nyt myös nuorempien sukupolvien edustajilla on mahdollisuus todistaa livenä suomihiphopin alkuaikojen dynaaminen duo.

REAL DEAL

Freak MC ja DJ BassTone aloittivat hiphop-kulttuuriin uppoutumisen heti sen rantautuessa Suomeen 1980-luvun alkupuolella. Breikkaamisen kautta toisiinsa tutustuneet helsinkiläisnuoret ottivat nopeasti haltuun kaikki hiphopin neljä alkuperäistä elementtiä.

– Silloinhan hiphop-kulttuuri oli enemmän yhtenäiskulttuuri, jonka harjoittajat saattoivat osallistua useamman elementin saralla. Jossain kohtaa selvisi, että Heikki pyörittää levyjä ja mulla oli riimejä vihkossa. Loppu oli historiaa, Freak MC muistelee.

Hiphopista kaksikko löysi valtavan energisen ja ilmaisuvoimaisen uuden alakulttuurin. Esikuvina toimivat nimet kuten Rocksteady CrewSeenGrandmaster FlashMelle MellDJ Jazzy JeffDJ Cash Money ja Kurtis Mantronik.

– Itselleni kolahti heti se, että tavallinenkin henkilö voi saavuttaa ankaralla harjoittelulla tuloksia, BassTone sanoo.

FROM HERE TO FAME

Vuonna 1987 ensimmäiset äänityksensä tehnyt kaksikko tavoitteli esikuviensa kaltaista soundimaailmaa, minkä mahdollisti BassTonen hankkima ikoninen E-mu SP-1200 -sampleri. Duolle oli tärkeää biittien melodisuus sekä se, ettei samoja sampleja oltu jo aiemmin käytetty.

Vaatimattomuus oli vanhan koulukunnan tapaan kunniassa ajalle leimallisesti englanninkielisissä riimeissä, eli toisin sanoen hyperlatiivit kukoistivat teksteissä. Lisäksi larppaustakin aikoinaan harrastanut Freak MC toi tarinankerrontaansa raskaan musiikin puolelta sankarihevin lyriikkaa sotureineen, miekkoineen ja sankarineen.

– Livessä oli mukana beatboxia ja taustat tulivat c-kasetilta. Ne tehtiin SP-1200 -samplerilla ja niissä oli myös bassolinjat. Keikoilla raaputtelin ja tein joskus yksinkertaisia levysoitintemppuja. Ne olivat lähinnä old school quick mix -juttuja, sillä turntablism tuli vasta myöhemmin DJ-toiminnan keskiöön, BassTone avaa.

Freak MC:n ja DJ BassTonen aktiivisin vaihe oli ajanjaksolla 1986-1992, vaikka keikkoja on ollut digitoitujen taustanauhojen kanssa myöhemminkin. Tuoreimpia projekteja joilla duo on ollut mukana ovat Palefacen kuratoima Nauhat-kokoelma sekä The Master Brothersin The Class of ’84 -albumi.

VANHAN KOULUN OPPIA

Yli neljä vuosikymmentä on todella pitkä aika minkä tahansa asian parissa. Millaisia vanhan koulun viisauksia kaksikolla on jakaa nuoremmille kulttuurista kiinnostuneille?

– Usein nykyään kuvitellaan, että voi astua suoraan ensimmäiseltä rappuselta ylimmälle. Vanhaan aikaan harjoiteltiin kovasti. Lisäksi nuoremmat tekijät voisivat olla tarkkana sen kanssa, milloin hiphop-kulttuuri on alkanut eikä verrata tekniikoita, laitteita ja sellaisia oman aikakautensa juttuihin, BassTone pohtii.

Toisaalta tuottaja-DJ:n mielestä nuoremmat osaavat paremmin ylläpitää aktiivisuuttaan. Lisäksi kiitosta saa se, etteivät nuoret jämähdä paikoilleen vaan tähtäävät aina vain korkeammalle menestyessään.

–  Nuoremmilta tulee kyllä inspiraatiota ja uusia oivalluksia varttuneemmille, on kyse sitten mistä elementistä hyvänsä. En mäkään ois koskaan opetellut räppäämään suomeksi, jos junnut ei ois pudottaneet verhoja mun silmiltä, Freak MC toteaa.

– – – – –

Haastattelussa: Lurkki

Tekeekö suomenmestaruus Ruudolfin sanoin pojasta miehen? No se on miten sen ottaa, mutta Lurkille kulunut vuosi on ollut ainakin työntäyteinen niin musiikin kuin muidenkin asioiden osalta.

– Kyllä siitä hypeä sai sopivasti. Titteli kulkee mukana ja se tuo oman arvonsa moniin juttuihin mitä tekee, vuoden 2023 suomenmestari pohtii.

Hiphop-kulttuurista Lurkki innostui jo ala-asteella saatuaan käsiinsä Petoksen Törkeimmät petokset -kokoelman. Hiukan myöhemmin hän löysi myös Rap SM -kisat.

– En vielä tiennyt mitä freestyle on, mutta kilpailuhenkisenä ”battle” oli siistein juttu ikinä. 

Battlet vetivät lopulta puoleensa niin paljon, että hetken rimmaamista treenattuaan nuori Lurkki päätti käydä näyttämässä osaamistaan muille. Vuodesta 2017 alkaen hän osallistui kisoihin niiden jokaisena järjestämisvuotena ja jo kolmannella osallistumiskerrallaan Lurkki voitti ensimmäisen kahdesta hopeastaan.

Omien julkaisujensa droppaamiseen valmistautuva artisti kuvailee tyyliään vaihtelevan freshiksi. Hänelle kaiken keskiössä on tekninen osaaminen.

– Itse pidän kaikkein tärkeimpänä sitä, että osaa rimmata tavalla joka ei ole kaikista itsestäänselvin. 

Kisakauden aikana Lurkki kertoo harjoittelevansa freestyleä tietoisesti pari tuntia vuorokaudessa, mutta käytännössä pää työstää koko ajan riimejä kaikesta ympärillä tapahtuvasta. ”Off-seasonin” aikana freestyle kuuluu hänen arkeensa ainoastaan satunnaisesti.

Tänä vuonna Lurkki ei osallistu kisoihin, sillä kuopiolainen istuu voittonsa seurauksena ja pitkäaikaisen tradition mukaisesti tapahtuman tuomaristossa. Hallitsevalla suomenmestarilla on muutama ikivihreä ohje kaikille osallistujille.

– Pitäkää mikkiä suun edessä, että lainit varmasti kuuluu niin yleisölle kuin tuomareille. Olisi myös erittäin toivottavaa, että jengi treenaisi kunnolla koska muuten pitkässä juoksussa koko laji kuolee. Panostakaa.

– – – – –

Kool Kat Records aktivoituu uudestaan levy-yhtiönä

Rap SM -kisojen taustalla vaikuttava Kool Kat Records tunnetaan tapahtumien järjestämisen lisäksi yhtenä Suomen ensimmäisistä hiphopiin erikoistuneista levy-yhtiöistä. Labelina Kool Kat on pitänyt pitkään hiljaiseloa, mutta nyt tilanteeseen on tullut muutos.

Kool Katin ensimmäisenä uutuusjulkaisuna toimii Yaviksen tuoreen Anthemit-albumin vinyylipainos, jolla on mukana ennenjulkaisematonta materiaalia. Siniseltä värivinyyliltä löytyy kaksi bonusraitaa, jotka ovat MyliZhin One Stop -kappale sekä sen remix – kumpikin Yaviksen fiitillä maustettuna.

Omien sanojensa mukaan jo kolmevuotiaasta asti groove-orientoitunut MyliZh tapasi Yaviksen muutama vuosi sitten yhteisen ystävän kautta. Kaksikon keskustelut herättivät naisessa kipinän panostaa uudella tavalla musiikkiin, minkä seurauksena hän päätti lähestyä Mishaa eli Haamua kuultuaan tämän tuotantoa.

Misha oli heti valmis auttamaan samettista ja herkkää, mutta samalla myös rosoista artistilupausta uuden materiaalin tuotannossa. Samoin Yavis tuli innolla mukaan sanoittamaan sekä fiittaamaan MyliZhin keskittyessä säveltämiseen ja tuottamiseen Mishan tuella.

Nyt MyliZh on kiinnitetty ensimmäisenä uutena artistina Kool Katille ja tekeillä on kokonainen albumi, jonka on tarkoitus tulla ulos loppuvuodesta 2025. Levyn tuotannossa on vahvasti mukana Kool Skin ja Staffron muodostama Kollabo Brothers, joka vastaa One Stop -kappaleen remixistä yhdessä MyliZhin kanssa.

One Stop saa ensiesityksensä livenä tapahtumassa. Lisää MyliZhmäistä neosoulfoodia on tulossa pian!

– – – – –

Talib Kwelin kauan odotettu paluu Suomeen

”If skills sold, truth be told, I’d probably be lyrically Talib Kweli”

– Jay-Z

Vuonna 2024 tapahtuman ulkomaisena vahvistuksena nähdään amerikkalainen rap-legenda Talib Kweli. Keikka on New Yorkista kotoisin olevan artistin ensimmäinen Suomessa yli 12 vuoteen.

Kweli nousi underground-kulttisuosioon levyttämällä ikoniselle Rawkus Recordsille, joka oli vastavoima ysärin lopun ja 2000-luvun alun hiphopin kaupallisemmille suuntauksille. Siinä missä listahiteillä riimiteltiin usein autoista, naisista ja rahasta, oli Kwelin musiikki tiedostavaa, lyyrisesti taidokasta ja kulttuurin juurille uskollista backpacker-räppiä.

Yhteiskunnallisesti valveutunut brooklyniläinen vakuutti rap-diggarit aluksi Yasin Beyn eli entisen Mos Defin kanssa muodostamansa Black Star -duon toisena osapuolena. Kaksikon vuoden 1998 albumi ”Mos Def & Talib Kweli Are Black Star” onkin yksi aikansa tärkeimmistä rap-julkaisuista ja kiistaton indiehiphopin merkkipaalu.

Kriitikoiden ylistys jatkui pari vuotta myöhemmin, kun Talib Kweli ja tuottaja Hi-Tek työskentelivät yhdessä nimen Reflection Eternal alla. Duon ”Train of Thought” -albumilta muistetaan esimerkiksi tunnelmallinen klassikkoraita ”The Blast”.

Vuonna 2002 aktivistinakin tunnettu artisti julkaisi ensimmäisen soololevynsä ”Quality”, jolla kuultiin jälleen sisältörikasta huipputason riimittelyä. Levyllä on myös Kwelin uran toistaiseksi isoin hitti ”Get By”, jonka tuotannosta vastasi Kanye West.

Sittemmin Talib Kweli on julkaissut useita soololevyjä sekä kollabolevyjä muun muassa Madlibin kanssa. Lisäksi hän on kunnostautunut houstaamalla omaa ”People’s Party with Talib Kweli” -podcastiaan sekä julkaissut palkitun elämäkerran.

Tiesitkö, että…

  • nimi Talib Kweli on artistin oikea nimi ja tarkoittaa ”totuuden etsijää”?
  • lukio-ikäisenä Talib Kweli osallistui jatkuvasti rap-battleihin koulunsa ruokalassa?
  • Talib Kwelin yhteistyökumppaneihin lukeutuivat J Dilla, Kanye West ja Kendrick Lamar jo ennen kuin heistä tuli maailmanlaajuisesti tunnettuja hiphop-ikoneja?
  • Kool Kat Records järjesti myös Talib Kwelin ensimmäisen Suomen-keikan loppuunmyydyllä Helsinki Clubilla syyskuussa 2005?
  • Talib Kweli toimi päähenkilön äänenä kulttiklassikoksi muodostuneessa videopelissä ”Marc Eckō’s Getting Up: Contents Under Pressure”?
  • ensin ainoastaan Luminaryn tilauspohjaisella podcast-alustalla julkaistu Black Starin kakkosalbumi ”No Fear of Time” ilmestyy marraskuussa 2024 fyysisissä formaateissa?